2015.06.10.

Átrendeződés várható a vállalati bankszámlák piacán

Az elmúlt időszakban a bankrendszert kedvezőtlen változások érték és súlyos adók terhelték, amire a pénzintézetek is válaszlépéseket kényszerültek tenni. Jelenleg éppen a lakossági hitelek forintosításával és az új hitelkonstrukciók kialakításával vannak elfoglalva, miközben a banki vállalati ügyfélkör egy stabil bázist jelent számukra, mivel minden vállalkozásnak cégalapításkor bankszámlát kell nyitnia. Magyarországon ugyan a korábbi tartós cégszám-növekedést már felváltotta a cégek számának folyamatos csökkenése, ami a vállalati bankszámlák számának alakulásán keresztül is érezteti hatását.

 

Koncentrált a vállalati bankszámlák piaca Magyarországon; a 10 legtöbb vállalati bankszámlát vezető bank rendelkezik az összes vállalati bankszámla mintegy 80%-ával, míg a maradék 20%-on  nagyságrendileg 200 pénzintézet osztozik. Érdekes tény, hogy amennyiben a Buda-Cash botrány miatt felszámolás alá került 4 bankból álló DRB bankcsoport összes kezelt számláját összeadjuk, egy bankként tekintve rájuk, akkor a legtöbb vállalati bankszámlával rendelkező bankok rangsorában a 12. helyre kerülnének. A brókerbotrányok kapcsán remélhetőleg a magyar cégek életében egyre hangsúlyosabb szerepet kap, hogy jól meggondolják, hol nyitnak számlát, és a jövőben nagyobb mértékben fogják áthelyezni befektetéseiket a megbízhatóbbnak hitt pénzintézetekhez. Ráadásul a banki piacon még nagyobb átrendeződés következik be az MKB és a Budapest Bank állami kézbe kerülésével és várható összeolvadásával. Jelenleg a két pénzintézet összesen több mint 113 ezer vállalati bankszámlát kezel, ami csak kicsivel marad el, a jelenlegi legnagyobb magyar bank, az OTP vállalati bankszámláinak számától.

 

TOP 10 vállalati bankszámlavezető pénzintézet részesedése

 

Magyarországon az OTP vezeti a legtöbb vállalati bankszámlát, részesedése megközelíti a 17 %-ot. Piacvezető szerepe feltehetően nem lesz sokáig ilyen erős, mivel a Budapest Bank és az MKB összeolvadása után egy hasonlóan erős pénzintézet jöhet létre. Amennyiben a két bank részesedését a vállalati bankszámlákból összeadjuk, akkor az új állami pénzintézet részesedése a jövőben a vállalati bankszámlákból 16 % körül várható. A jelenleg nagy leépítéseket végrehajtó Raiffeisen a jövőben még inkább a vállalati ügyfélkörre kíván koncentrálni, így a jelenlegi több mint 8%-os részesedésében növekedés várható. Már az elmúlt időszakban is megfigyelhető volt a pénzintézet vállalati ügyfélkör-fejlesztési törekvése, mivel a 10 legnagyobb vállalati számlahalmazzal rendelkező bank közül az OTP mellett egyedül a Raiffeisen tudta érdemben növelni a vállalati számláinak számát. Az OTP valamivel több, mint 6%-os illetve a Raiffeisen 5,5%-os vállalati számlaszám növekedését a K&H követte 1% körüli növekedéssel a 2014. június 1. és 2015. június 1. közötti időszakban, míg a többi nagybank esetében már kisebb-nagyobb mértékű vállalati számlaszám-csökkenésről beszélhetünk.

Az 1000 vállalati ügyfél feletti pénzintézeteket vizsgálva az elmúlt 12 hónap 10 legnagyobb nyertese között 4 takarékszövetkezet és 6 bank van. Vállalati ügyfélszámban a legtöbbet (több mint 30 százalékot) a Fókusz Takarékszövetkezet növekedett, melyet csaknem 17 százalékos növekedésével a Gránit Bank követ. Nem hagyhatjuk ugyanakkor figyelmen kívül a bankok bázisát sem; az OTP például a maga 6%-os növekedésével és 7. helyezésével több vállalati ügyfelet szerzett, mint a rangsorban előtte álló hat pénzintézet összesen.

 

Vállalati ügyfélszámot tekintve a legnagyobb mértékben növekedő, 1000 számlánál többet vezető pénzintézetek

 

A Bisnode minősítés előrejelzi, hogy milyen valószínűséggel kerül egy adott cég az elkövetkező 12 hónap során csőd- vagy felszámolási eljárás alá, azaz a fizetésképtelenség állapotába. A bankok vállalati portfólióját vizsgálva ez alapján megállapítható, hogy mely bankoknál kötnek szerződést a kevésbé kockázatos, valamint a kockázatosabb vállalatok. Fontos kiemelni, hogy a Bisnode az adott bankok összes vállalati ügyfelének kockázatosságát vizsgálta. Egy pénzintézeti portfolió kockázatossági kitettségét legjobban a hitelfelvevő cégek kockázatossága jelzi, ami nem nyilvánosan elérhető adat. Az egyes bankoknál számlát vezető cégek kockázatosságából azonban következtethetünk arra, hogy mekkora potenciállal rendelkeznek. A Bisnode minősítés fontos döntéstámogató információt szolgáltat a bankok számára azzal kapcsolatban, hogy mely ügyfelükre érdemes jobban odafigyelni, illetve melyeknél helyezhet ki a pénzintézet alacsonyabb kockázattal hitelt.  

 

Amennyiben a 10 legnagyobb vállalati ügyfélkörrel rendelkező pénzintézet kockázatosságát vizsgáljuk, akkor a K&H ügyfélköre mondható a legkisebb kockázatúnak, míg a MagNet Banké a legnagyobbnak.

 

A 10 legnagyobb pénzintézet rangsora a náluk számlát vezető vállalati ügyfélkör kockázatossága alapján

 

Amennyiben a 10 legtöbb vállalati bankszámlát kezelő pénzintézetnél számlát vezető cégek kockázatosságát vizsgáljuk, akkor a Citibank ügyfélköre mondható a legkisebb kockázatúnak, míg a Sberbankké a legnagyobbnak. Az OTP csupán a 4. az ügyfélkör biztonságosságának tekintetében.

 

A 10 legtöbb vállalati bankszámlával rendelkező pénzintézet rangsora a náluk számlát vezető vállalati ügyfélkör kockázatossága alapján

Az 1000-nél több vállalati ügyfelet kezelő pénzintézet portfolióját vizsgálva csupán a K&H kapott helyet legnagyobb ügyfélszámmal rendelkező nagybankok közül a legkisebb kockázatú számlavezető cégportfolióval rendelkező pénzintézetek listáján. A legkisebb kockázatúnak a SAVARIA Takarékszövetkezet számlavezető ügyfelei mondhatók, melyet a Mohácsi Takarék Bank ügyfélköre követ.

 

1000-nél több vállalati ügyféllel rendelkező pénzintézetek 10-es rangsora a náluk számlát vezető vállalati ügyfélkör kockázatossága alapján

A vállalati hitelezés ismételt előtérbe kerülésével, támogatásával a magas kockázatú ügyfelek beazonosítása és kiszűrése mellett a jövőben várhatóan egyre inkább fókuszba kerül az alacsonyabb kockázatú, ezért jobb feltételekkel hitelezhető állományok beazonosítása és célzott elérése is.

 

Wendler Andrea
Marketing & Communication Manager
+36 1 815 8537