2017. 01. 02.

20%-os bővülés az online kereskedelemben

 

Változatlanul egyre többen élnek az internet nyújtotta lehetőségekkel, és szerzik be a karácsonyi ajándékokat a világhálóról. A növekvő népszerűségnek köszönhetően az online kereskedelemmel foglalkozó cégek bevétele egyötödével lett magasabb 2015-ben. Persze a forgalom nem minden, a piaci szereplők közel harminc százaléka – köztük a legnagyobbak is – veszteségesen működnek.

Töretlenül növekszik az online kereskedelemmel foglalkozó cégek köre hazánkban. Az elmúlt 3 évben közel 20 százalékkal emelkedett a csomagküldő, internetes kiskereskedelmet főtevékenységként megjelölő cégek száma. A legdinamikusabb bővülés 2013-ról 2014-re történt, amikor egy év leforgása alatt 11 százalékkal ugrott meg a cégszám ebben a tevékenységi körben. Azóta a növekedés üteme jelentősen visszaesett, 2014-ről 2015-re, illetve az elmúlt egy évben is „mindössze” 3,5 százalék körül alakult éves szineten. Az online kereskedelem térhódításával párhuzamosan visszaszorulóban vannak a klasszikus kiskereskedelmi tevékenységgel foglalkozó vállalkozások. Erre utal az a tény, hogy míg az internetes kereskedők száma 2013 óta 19,2 százalékkal bővült, addig a teljes kiskereskedelmi szektor cégszáma 11,6 százalékkal mérséklődött. így nem meglepő az sem, hogy az online kereskedő cégek aránya a kiskereskedelmen belül a 2013-as 5 százalékról mostanra 6,8 százalékra emelkedett.

 

Működő internetes kiskereskedelem illetve kiskereskedelmi főtevékenységgel bejegyzett cégek száma
2013.12.01-2016.12.01

Működő internetes kiskereskedelem illetve kiskereskedelmi főtevékenységgel  bejegyzett cégek száma

 

Az internetes vásárlások népszerűsége 2014-től indult látványos növekedésnek, erre a piaci szereplők által elért forgalmi adatok is rávilágítanak. Míg 2012-ben és 2013-ban még 100 milliárd forint körül alakult az éves forgalom, addig 2014-ben 23, 2015-ben pedig további 20 százalékos forgalomnövekedés történt a szektorban. Az online kereskedelem mellett a teljes kiskereskedelmi ágazat értékesítése is bővült; 2014 folyamán 13, ám 2015-ben mindössze 5 százalékos növekedést értek el. Ugyanakkor a teljes kiskereskedelmi forgalomhoz viszonyítva továbbra is elenyésző az internetes kereskedelem által megtermelt közel 150 milliárdos bevétel, hiszen a kiskereskedelmi ágazat összárbevételének mindössze 2 százalékát teszi ki.

 

Internetes kiskereskedelem főtevékenységű cégek összárbevételének alakulása (milliárd forintban)

Internetes kiskereskedelem főtevékenységű cégek összárbevételének alakulása

 

 

Az árbevételek alakulásában megfigyelhető pozitív tendenciának köszönhetően az online kereskedelem számos induló vállalkozás számára rejt vonzó perspektívát, így nem véletlen, hogy évről évre egyre növekszik a vállalkozások száma a szektorban. Bár 2014-hez képest 30 százalékkal visszaesett az ágazatban az új cég alapítási kedv 2015-ben, az idei év első 11 hónapjában máris annyi cég alakult, mint tavaly egész évben. Mivel a webáruházak üzemeltetéséhez nincs szükség üzlethálózat kiépítésére, így jelentős könnyebség az induló vállalkozások számára, hogy sokkal alacsonyabb költségek mellett tarthatják fenn magukat. Nem csoda hát, hogy míg a működő kereskedelmi cégek körében kevesebb mint 7 százalék az online kereskedők aránya, addig az új alapításúak között ez a szám már 15 százalék. Hiába a növekvő népszerűség, a siker sajnos ebben a szegmensben sem borítékolható. Ugyan az 1 cégre jutó árbevétel 3 év alatt több mint 25 százalékkal emelkedett, fontos szem előtt tartani, hogy az online kereskedelemmel foglalkozó cégek csaknem 30 százaléka veszteségesen zárta a tavalyi évet.

 

Kiskereskedelem valamint internetes kiskereskedelem főtevékenységgel alapított új cégek száma

Az új kereskedelmi cégek 15%-a online kereskedő

 

Hazai sajátosság, hogy a működő gazdasági társaságok szívesen választanak fővárosi vagy pest megyei székhelyet maguknak, emiatt a működő vállalkozások 55 százaléka ebben a régióban koncentrálódik. Bár egy webáruházat gyakorlatilag az ország bármely pontjáról üzemeltethetnénk, mégis az webes értékesítéssel foglalkozó cégek körében még az országos átlagnál is nagyobb népszerűségnek örvend Budapest és környéke. A kiskereskedelmi tevékenység egészét nézve, Közép-Magyarországról a cégek mindössze 45,6 százaléka kerül ki, annak ellenére, hogy az internetes kereskedők körében mért 58 százalék közeli eredmény már javít valamelyest ezen az értéken.

A közép-magyarországi cégek nem csak számosságukkal, hanem teljesítményükkel is kitünnek, hiszen az online kereskedelemből származó bevételek több mint 80 százalékát termelik meg. Ez nem is olyan meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy a tíz legnagyobb internetes webáruházat üzemeltető cég kivétel nélkül Budapesten vagy Pest megyében került bejegyzésre. A dominancia az egy cégre jutó árbevételben is látszik, bár a közel 51 milliós átlagos bevétel a budapesti 57 milliós átlagnak köszönhető. Pest megyét külön vizsgálva átlagosan mindössze 36 milliós bevételt tudtak a cégek felmutatni, ami minimálisan magasabb a harmasdik és negyedik helyezett Heves és Jász-Nagykun-Szolnok megyék 32 és 31 milliójánál.

 

Regionális rangsor az egy cégre jutó átlagos 2015-ös árbevétel alapján az internetes kiskereskedelmi főtevékenységgel foglalkozó vállalkozások bevételei alapján

Rangsor Régió Működő cégek száma Összárbevétel 2015
(millió Ft)

1 cégre jutó átlagos árbevétel
(millió Ft)

1. Közép-Magyarország 2 340 118 926 50,82
2. Észak-Alföld 255 6 727 26,38
3. Dél-Alföld 339 6 782 20,01
4. Észak-Magyarország 161 3 206 19,91
5. Közép-Dunántúl 241 4 519 18,75
6. Nyugat-Dunántúl 171 2 466 14,42
7. Dél-Dunántúl 175 2 440 13,94

 

A tíz legnagyobb forgalmat bonyolító online kereskedő cég az ágazat teljes bevételének 38 százalékát teszi ki. Mindössze két vállalkozásnak sikerült átlépnie a tízmilliárd forintos lélektani határt, amire 2012 óta egy e-kereskedő sem volt képes. A holland tulajdonú abszolút győztes Internet Mall éves forgalma megközelítette a 11,5 milliárdot, míg a második helyre a tavaly még hobbiállat-eledel kereskedelmi tevékenységgel jegyzett, és a webáruházuk mellett kiterjedt áruházlánccal is rendelkező német Fressnapf került. A harmadik helyre kerülő MS E-Commerce a német Media Markt-Saturn csoport tagjaként egy év leforgása alatt közel 130 százalékkal növelte forgalmát. Kiemelkedő – 25 százalék közeli – növekedés jellemezte még az amerikai tulajdonú Amway, az osztrák gyökerekkel rendelkező OTTO és a már említett Internet Mall bevételeit is. Az online kereskedelem növekvő térhódítását bzonyítja az is, hogy a legnagyobb értékesítést bonyolító cégek – eltérő mértékben ugyan, de – kivétel nélkül növekedni tudtak 2015-ben. A legkisebb, mindössze egy százalékos növekedést a „Studio Moderna” TV-Shop könyvelhette el. Érdekesség, hogy egy 2014. végén alapított vállalkozás, a seychelle-szigeteki felmenővel rendelkező Dynamic Center Zrt. is felkerült a legnagyobbak közé. A számítástechnikai hés elektronikai cikkek kereskedelmével folgalkozó cég 5 milliárd forintot meghaladó éves bevétellel kezdett.

A nagy bevételek mellé viszont gyakran társulnak nagy veszteségek is. A tízek közül is mindössze három vállalkozásnak sikerült nyereséges évet zárnia. A legnagyobb nyereséget a Berner Rögzítéstechnika érte el, ők 37 millió forint adózás előtti eredménnyel zárták 2015-öt. A második a már említett Dynamic Center lett közel 20 millió forinttal, míg a harmadik 11,4 millióval a magyar magánszemélyi tulajdonban lévő, és ugyancsak számítástechnikai cikkek értékesítésével foglalkozó PCX Kereskedelmi Kft. lett.

 

A legnagyobb 2015-ös forgalmat bonyolító online kereskedelmi főtevékenységű társaságok rangsora

Rangsor Cégnév Árbevétel 2015
(milliárd Ft)
1. Internet Mall Hungary Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 11,48
2. Fressnapf-Hungária Állateledel és Felszerelés Nagy- és Kiskereskedelmi Kft. 10,58
3. MS E-Commerce Kereskedelmi Kft. 7,20
4 AMWAY Hungaria Marketing Kft. 5,21
5. Dynamic Center Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. 5,07
6 STUDIO MODERNA 2000 TV-SHOP HUNGARY Kft. 4,31
7. Berner Rögzítéstechnikai Kereskedelmi Kft. 3,40
8. OTTO Central Europe Kft. 3,34
9. PCX Kereskedelmi Kft. 2,43
10. Fashion Days Shopping Internetes Kereskedelmi Zrt. 2,14

 

2017-ben továbbra is nagy növekedési potenciál van az online kereskedelemben, bár a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fogyasztóvédelemért és infokommunikációért felelős államtitkára az elmúlt napokban kiemelte, hogy a robbanásszerűen növekvő internetes kereskedelem és digitalizációnak köszönhetően a kellő időben meghozott szabályokkal szeretnék védeni a fogyasztókat, a tisztességes vállalkozásokat.

Jövőre kiemelten figyelik egyebek mellett, hogy a webkereskedők megfelelően tájékoztassák a neten a fogyasztókat, például az elállási lehetőség részleteiről - tette hozzá.
Az ágazatban a csődök és felszámolások aránya elenyésző, 0,85 százalékkal jóval az országos átlag alatt mozog. Ennek ellenére nem árt körültekintően eljárni, és utánanézni a netes szolgáltató hátterének, mielőtt egy új webáruházat próbálunk ki az esetleges kellemetlenségek elkerülése érdekében.

Soós Tímea
Marketing & PR Manager
+36 1 815 8535