20%-os bővülés az online kereskedelemben
02 jan. 2017
Töretlenül növekszik az online kereskedelemmel foglalkozó cégek köre hazánkban. Az elmúlt 3 évben közel 20 százalékkal emelkedett a csomagküldő, internetes kiskereskedelmet főtevékenységként megjelölő cégek száma. A legdinamikusabb bővülés 2013-ról 2014-re történt, amikor egy év leforgása alatt 11 százalékkal ugrott meg a cégszám ebben a tevékenységi körben. Azóta a növekedés üteme jelentősen visszaesett, 2014-ről 2015-re, illetve az elmúlt egy évben is „mindössze” 3,5 százalék körül alakult éves szineten.
Az online kereskedelem térhódításával párhuzamosan visszaszorulóban vannak a klasszikus kiskereskedelmi tevékenységgel foglalkozó vállalkozások. Erre utal az a tény, hogy míg az internetes kereskedők száma 2013 óta 19,2 százalékkal bővült, addig a teljes kiskereskedelmi szektor cégszáma 11,6 százalékkal mérséklődött. így nem meglepő az sem, hogy az online kereskedő cégek aránya a kiskereskedelmen belül a 2013-as 5 százalékról mostanra 6,8 százalékra emelkedett.
Az internetes vásárlások népszerűsége 2014-től indult látványos növekedésnek, erre a piaci szereplők által elért forgalmi adatok is rávilágítanak. Míg 2012-ben és 2013-ban még 100 milliárd forint körül alakult az éves forgalom, addig 2014-ben 23, 2015-ben pedig további 20 százalékos forgalomnövekedés történt a szektorban.
Az online kereskedelem mellett a teljes kiskereskedelmi ágazat értékesítése is bővült; 2014 folyamán 13, ám 2015-ben mindössze 5 százalékos növekedést értek el. Ugyanakkor a teljes kiskereskedelmi forgalomhoz viszonyítva továbbra is elenyésző az internetes kereskedelem által megtermelt közel 150 milliárdos bevétel, hiszen a kiskereskedelmi ágazat összárbevételének mindössze 2 százalékát teszi ki.
Az árbevételek alakulásában megfigyelhető pozitív tendenciának köszönhetően az online kereskedelem számos induló vállalkozás számára rejt vonzó perspektívát, így nem véletlen, hogy évről évre egyre növekszik a vállalkozások száma a szektorban. Bár 2014-hez képest 30 százalékkal visszaesett az ágazatban az új cég alapítási kedv 2015-ben, az idei év első 11 hónapjában máris annyi cég alakult, mint tavaly egész évben.
Mivel a webáruházak üzemeltetéséhez nincs szükség üzlethálózat kiépítésére, így jelentős könnyebség az induló vállalkozások számára, hogy sokkal alacsonyabb költségek mellett tarthatják fenn magukat. Nem csoda hát, hogy míg a működő kereskedelmi cégek körében kevesebb mint 7 százalék az online kereskedők aránya, addig az új alapításúak között ez a szám már 15 százalék. Hiába a növekvő népszerűség, a siker sajnos ebben a szegmensben sem borítékolható. Ugyan az 1 cégre jutó árbevétel 3 év alatt több mint 25 százalékkal emelkedett, fontos szem előtt tartani, hogy az online kereskedelemmel foglalkozó cégek csaknem 30 százaléka veszteségesen zárta a tavalyi évet.
Hazai sajátosság, hogy a működő gazdasági társaságok szívesen választanak fővárosi vagy pest megyei székhelyet maguknak, emiatt a működő vállalkozások 55 százaléka ebben a régióban koncentrálódik. Bár egy webáruházat gyakorlatilag az ország bármely pontjáról üzemeltethetnénk, mégis az webes értékesítéssel foglalkozó cégek körében még az országos átlagnál is nagyobb népszerűségnek örvend Budapest és környéke. A kiskereskedelmi tevékenység egészét nézve, Közép-Magyarországról a cégek mindössze 45,6 százaléka kerül ki, annak ellenére, hogy az internetes kereskedők körében mért 58 százalék közeli eredmény már javít valamelyest ezen az értéken.
A közép-magyarországi cégek nem csak számosságukkal, hanem teljesítményükkel is kitünnek, hiszen az online kereskedelemből származó bevételek több mint 80 százalékát termelik meg. Ez nem is olyan meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy a tíz legnagyobb internetes webáruházat üzemeltető cég kivétel nélkül Budapesten vagy Pest megyében került bejegyzésre. A dominancia az egy cégre jutó árbevételben is látszik, bár a közel 51 milliós átlagos bevétel a budapesti 57 milliós átlagnak köszönhető. Pest megyét külön vizsgálva átlagosan mindössze 36 milliós bevételt tudtak a cégek felmutatni, ami minimálisan magasabb a harmasdik és negyedik helyezett Heves és Jász-Nagykun-Szolnok megyék 32 és 31 milliójánál.
Rangsor | Régió | Működő cégek száma | Összárbevétel 2015 (millió Ft) |
1 cégre jutó átlagos árbevétel |
1. | Közép-Magyarország | 2 340 | 118 926 | 50,82 |
2. | Észak-Alföld | 255 | 6 727 | 26,38 |
3. | Dél-Alföld | 339 | 6 782 | 20,01 |
4. | Észak-Magyarország | 161 | 3 206 | 19,91 |
5. | Közép-Dunántúl | 241 | 4 519 | 18,75 |
6. | Nyugat-Dunántúl | 171 | 2 466 | 14,42 |
7. | Dél-Dunántúl | 175 | 2 440 | 13,94 |
A tíz legnagyobb forgalmat bonyolító online kereskedő cég az ágazat teljes bevételének 38 százalékát teszi ki. Mindössze két vállalkozásnak sikerült átlépnie a tízmilliárd forintos lélektani határt, amire 2012 óta egy e-kereskedő sem volt képes. A holland tulajdonú abszolút győztes Internet Mall éves forgalma megközelítette a 11,5 milliárdot, míg a második helyre a tavaly még hobbiállat-eledel kereskedelmi tevékenységgel jegyzett, és a webáruházuk mellett kiterjedt áruházlánccal is rendelkező német Fressnapf került. A harmadik helyre kerülő MS E-Commerce a német Media Markt-Saturn csoport tagjaként egy év leforgása alatt közel 130 százalékkal növelte forgalmát. Kiemelkedő – 25 százalék közeli – növekedés jellemezte még az amerikai tulajdonú Amway, az osztrák gyökerekkel rendelkező OTTO és a már említett Internet Mall bevételeit is.
Az online kereskedelem növekvő térhódítását bzonyítja az is, hogy a legnagyobb értékesítést bonyolító cégek – eltérő mértékben ugyan, de – kivétel nélkül növekedni tudtak 2015-ben. A legkisebb, mindössze egy százalékos növekedést a „Studio Moderna” TV-Shop könyvelhette el. Érdekesség, hogy egy 2014. végén alapított vállalkozás, a seychelle-szigeteki felmenővel rendelkező Dynamic Center Zrt. is felkerült a legnagyobbak közé. A számítástechnikai hés elektronikai cikkek kereskedelmével folgalkozó cég 5 milliárd forintot meghaladó éves bevétellel kezdett.
A nagy bevételek mellé viszont gyakran társulnak nagy veszteségek is. A tízek közül is mindössze három vállalkozásnak sikerült nyereséges évet zárnia. A legnagyobb nyereséget a Berner Rögzítéstechnika érte el, ők 37 millió forint adózás előtti eredménnyel zárták 2015-öt. A második a már említett Dynamic Center lett közel 20 millió forinttal, míg a harmadik 11,4 millióval a magyar magánszemélyi tulajdonban lévő, és ugyancsak számítástechnikai cikkek értékesítésével foglalkozó PCX Kereskedelmi Kft. lett.
Rangsor | Cégnév | Árbevétel 2015 (milliárd Ft) |
1. | Internet Mall Hungary Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. | 11,48 |
2. | Fressnapf-Hungária Állateledel és Felszerelés Nagy- és Kiskereskedelmi Kft. | 10,58 |
3. | MS E-Commerce Kereskedelmi Kft. | 7,20 |
4 | AMWAY Hungaria Marketing Kft. | 5,21 |
5. | Dynamic Center Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. | 5,07 |
6 | STUDIO MODERNA 2000 TV-SHOP HUNGARY Kft. | 4,31 |
7. | Berner Rögzítéstechnikai Kereskedelmi Kft. | 3,40 |
8. | OTTO Central Europe Kft. | 3,34 |
9. | PCX Kereskedelmi Kft. | 2,43 |
10. | Fashion Days Shopping Internetes Kereskedelmi Zrt. | 2,14 |
2017-ben továbbra is nagy növekedési potenciál van az online kereskedelemben, bár a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fogyasztóvédelemért és infokommunikációért felelős államtitkára az elmúlt napokban kiemelte, hogy a robbanásszerűen növekvő internetes kereskedelem és digitalizációnak köszönhetően a kellő időben meghozott szabályokkal szeretnék védeni a fogyasztókat, a tisztességes vállalkozásokat.
Jövőre kiemelten figyelik egyebek mellett, hogy a webkereskedők megfelelően tájékoztassák a neten a fogyasztókat, például az elállási lehetőség részleteiről - tette hozzá.
Az ágazatban a csődök és felszámolások aránya elenyésző, 0,85 százalékkal jóval az országos átlag alatt mozog. Ennek ellenére nem árt körültekintően eljárni, és utánanézni a netes szolgáltató hátterének, mielőtt egy új webáruházat próbálunk ki az esetleges kellemetlenségek elkerülése érdekében.