05 márc. 2021

A master data fontossága az e-kereskedelemben

Mindannyian tudjuk, hogy mennyire fontos a master data (törzsadatok vagy alapadatok) ügyfeleink megismeréséhez, elemzések és stratégiák készítéséhez. De mi is az a master data pontosan? És miért fontos, hogy az e-keresekedelemben tevékenykedő vállalkozások tökélyre fejlesszék az ehhez fűződő tudásukat. A Bisnode- A Dun & Bradstreet Company szakemberei felfedik a titkot.

A törzsadatok általában azok az adatok, amelyek nemes egyszerűséggel a legfontosabb - a Ki? Mit? Mikor? – kérdésekre adnak választ azért, hogy kontextust biztosítsanak az üzleti tranzakciókhoz. Master data lehet például egy információ az ügyfél tartózkodási helyéről, vagy akár vásárlóerejéről. Ha az alap információink megvannak a vásárlóról, akkor a Miért? kérdést kell feltennünk, tehát miért is érdemes gyűjteni és rendszerezni ezeket az adatokat? Mert értékesek.

A 2020-as év nagy nyertese az e-kereskedelem volt, és vele együtt mindazok a vállalkozások, akik sikeresen alkalmazkodtak a kereskedelmi és fogyasztói változásokhoz, és felvették a ritmust az online térben. „Hazai e-commerce szakértők szerint míg 2020 a tanulás és az alkalmazkodás éve volt, 2021-ben a vizsgázásra kerül a sor.” - írja a kosárérték.hu, amely bemutatta a Reacty Digital legújabb felmérését, miszerint az online vásárlók harmada nyilatkozott úgy, hogy a jövőben már soha nem fog ugyanúgy vásárolni mint 2020 előtt.

Ezen információk tudatában a webshopot üzemeltető vállalkozások, stratégiájuk és növekedésük megvalósításának érdekében még fontosabb, hogy fogyasztóikat, partnereiket és azok viselkedését megfelelő módon, releváns adatokra alapozva mérjék. A vásárlók döntéseinek, szokásainak ismerete és viselkedésük pontos monitorozása elengedhetetlenné vált egy sikeres webáruház működéséhez.

 Az online kereskedelemben tehát a legfontosabb, hogy a cégek jól ismerjék az ügyfeleiket, ezért létfontosságú kérdés a „Ki?” megválaszolása - például az életforma, a családi állapot, a háztartás típusának és nagyságának megkérdezésével, valamint fontosabb életesemények nyomon követésével. Ha pedig valaki a B2B szektorban tevékenykedik, elengedhetetlen, hogy birtokában legyen üzletfelei vállalkozásának céges adatainak. Az ügyfelek és a céginformációk pontos és átfogó ismerete felgyorsíthatja a vállalat növekedését, akár meglévő, akár új partnerekről van szó, hiszen lehetővé teszi a megalapozott, magabiztos, okos adatokon alapuló stratégiai döntéseket. Az utolsó kérdés az, hogy hogyan lehet hozzáférni az értékhez, amit a törzsadatok jelentenek? "A legfontosabb megérteni a vállalatunk célját, majd a alapadatokat ennek a célnak az elérése érdekében használni" - mondja Mohamed Beyan, Solution Manager a  Bisnode-nál.

2017-ben az Economist azt állította, hogy az adatok megelőzték az olajat, mint „a világ legértékesebb eszközét”, azaz az új olaj lett az adat. Három évvel később azonban sok e-kereskedelmi vállalat még mindig tapasztalja az adatok terjedésének, terjesztésének és az adatok által nyújtott megoldások felhasználásának problémáit - állítja Beyan és kollégája, Niklas Lindblom, a Bisnode vezető elemzője, akik szerint a halogatás ideje lejárt: A pandémia páratlanul megnövelte az online kereskedelem és a házhoz szállítás iránti keresletet.

Egy olyan vállalat, aki nem ismeri az ügyfeleit kellőképpen, nem is képes azokat maximális profizmussal kiszolgálni, mivel nem is tud építeni a szoros ügyfélkapcsolatra, mint versenyelőnyre. Beyan és Lindblom a jó minőségű adatokat egy új ház alapzatához hasonlítja. A biztonságos építkezéshez az adatoknak a következőknek kell lenniük:

  • Releváns
  • Helytálló
  • Naprakész

Ez a három tulajdonság esszenciális, és azért fontos, mert ezek nélkül a alapadatok nem lesznek hasznosak. "Sokszor észrevettük, hogy a vállalatok nagyon konkrét kérdéseket tesznek fel nekünk az ügyfeleikkel kapcsolatban. De minden esetben rájöttünk, hogy vissza kell térnünk az alapokhoz, és segítenünk kell őket a törzsadatok megszerzésében, rendbetételében (ha vannak), mielőtt még megkísérelhetnénk megválaszolni a kérdésüket, - mondta Lindblom.

Mérföldkövek - a master data fő erőssége

A releváns és a használhatatlan adatok megkülönböztetést igényelnek. A lényegtelen adatok megszerzése csak az időt pocsékolja és akadályozza a hasznos adatokra fordítható energiákat és a munkát. "Öt évvel ezelőtt, amikor az adatbiznisz valóban felpörgött, a vállalatok mindent tudni akartak ügyfeleikről, ami ahhoz vezetett, hogy jelentéktelen információkat halmoztak fel." - emlékezett vissza Beyan. "Ezért szajkózzuk folyamatosan a relevancia fontosságát."

A Bisnode- A Dun & Bradsteet Company rendszerei összeköttetésben vannak a hivatalos kormányzati szervekkel (pl. KSH, NAV, Igazságügyi Minisztérium stb.) ezzel lehetővé téve, hogy az ügyfelek törzsadatai rendszeresen frissüljenek, ezzel segítve az e-kereskedelmi vállalatok számára partnereik vagy potenciális ügyfeleik mérföldköveinek azonosítását. A szervezetek mindennapi tevékenységeik során óriási mennyiségű adatot állítanak elő és mivel a tudás hatalom, ezért egyáltalán nem meglepő, hogy a cégek az adatelőállítás mellett az adatgyűjtésben is érdekeltek. Minél több üzleti információval rendelkezik egy vállalkozás, annál megalapozottabb döntéseket hozhat, amelyek hozzájárulnak a vállalati növekedéshez és az új lehetőségek kihasználásához.

Az így keletkező adatállomány ennek köszönhetően folyamatosan változik, módosul és amennyiben nincs az adatkezelésnek szabályozott folyamata, úgy az idő előrehaladtával ezek az értékes információk elavulhatnak és elveszthetik üzletileg meghatározó szerepüket.

 A Bisnode Magyarország Kft. adatszolgáltatóit megtalálja részletesen is honlapunkon: Adatszolgáltatóink

 

Korszerűsítse a master data frissítésének módját

Bár az e-kereskedelmi vállalatok természetesen megkérhetik az új ügyfeleket, hogy maguk adják meg az élethelyzetükre vonatkozó információkat, felesleges, ha vannak automatizált rendszerek, amelyek ezt megteszik helyettük - mondta Beyan, és hozzátette: „Miért terheljük ezzel a partnereinket, ha mi magunk is el tudjuk végezni ezt a feladatot?”

Ezenkívül fontos megemlíteni, hogy az adatbevitel és az adatok frissítése két nagyon különböző dolog. Mikor gondolja egy vásárló azt, hogy : "Várjunk csak, fel kellene keresnem azt a webshopot, ahonnan tavaly vásároltam, és elmondani nekik, hogy jelenleg babát várok!" Valószínűleg soha egyetlen vevőnek sem jutna eszébe, hogy ilyet csináljon, éppen ezért van hatalmas potenciál abban, ha a cégek frissítik az adatbázisukat, fejlesztik az adatgyűjtés módját és magasabb szintre emelik az adatfeldolgozást és kiértékelést." Az ügyfelek mindig értékelik azokat a vállalatokat, amelyek megértik őket és a szükségleteiket" - mutatott rá Beyan.

 

A valóságnak megfelelő adatok megtérülnek

A helytelen adatok nem csak időigényes kellemetlenségeket okoznak, hanem tényleges kockázatokat is jelentenek. Ha például a marketing stratégia rossz adatokon alapul, akkor nagy az esélye annak, hogy olyan vásárlókat talál meg a hirdető, akik számára az adott hirdetés nem releváns és azért idegesítőnek hathat a vevő szemében. Egy rosszul célzott, rossz adatokon alapuló hirdetés előfordulhat, hogy elijeszti a fogyasztókat. Az online kereskedelemben a vásárlóknak sok nehezítő tényezővel és bizonytalanságra okot adó faktorral kell megküzdeniük. Ilyenek például a szállítási idő, a kiszállítás módja, megbízható-e az adott online webáruház stb. Ezért még fontosabb, hogy a webshopok elkerüljék azt, hogy nevükkel és brand-jükkel negatív érzelmeket társítsanak a vevők. Ilyen negatív impulzus könnyedén lehet egy rosszkor, nem a megfelelő vásárlónak felvillanó hirdetés is. De a kérdés leginkább az a potenciális buktatókkal övezett online kereskedelem világában, hogy vajon a master data tényleg a legalapvetőbb kiindulópontot jelenti?

Nem lenne elég, ha folyamatosan nyomon követjük az emberek böngészőjének viselkedését, és megnézzük a kosárba helyezett termékeket? Nem, nem mindig - mutatott rá Lindblom. "Könnyen gondolhatja bárki, hogy gyermekem született, miközben előfordulhat, hogy a húgomnak van szüksége segítségre a kisbabája mellett” -mondta. "Attól függően, hogy milyen jellegű adatállományt nézünk és milyen szemszögből, az ügyfél nagyon másképp nézhet ki" - tette hozzá.

Okos adatokból származó előny

Az ügyfelek megértésének értékét nem lehet túlbecsülni, de ehhez a ház alapjának szilárdan kell állnia. "A Bisnode ügyfelei elég gyorsan megértik, hogy jól lefektetett alapok és keretrendszer nélkül a ház bármikor összeomolhat" - mondta Beyan.

Amint az alapok megvannak, "elkezdhetünk emeleteket építeni" - mondta Lindblom, hozzátéve, hogy a kezdeti beruházás jó megtérülési rátával rendelkezik. „Az, hogy mennyi időt és pénzt kell fordítanunk az ügyfelek számára végzett adatelemzésre, az a master data minőségétől függ.” Az a cég, amely nem sajátítja el a törzsadatok elemzésének és frissítésének műveletét, ráadásul az online térben kereskedik, aláírhatja a saját halálos ítéletét. "Ha nem fejlődik egy vállalkozás ezen a téren, és úgy csinál, mintha nem egy gyorsan változó területen tevékenykedne, és bízik abban, hogy a hasraütésszerű döntések elviszik a céljáig... nos, akkor ezt a szervezetet elég gyorsan meg fogják előzni azok a versenytársak, amelyek rálátással rendelkeznek vásárlóik és partnereik szokásaira és jellemzőire " - mondta Beyan. "Azok a cégek, akik ismerik a fogyasztóikat, és vevőik viselkedéséből leszűrt tényekre és felismerésekre alapozva hoznak okos döntéseket, és akik a személyre szabott marketing tevékenységet állítják üzleti stratégiájuk középpontjába, ők lesznek a nyertesek" - tette hozzá.

Master data

A master data olyan adatok halmaza, amelyek információkat tartalmaznak az üzleti tranzakciókban részt vevő felekről. Például egy vállalat adatokat gyűjt (kik, mit, mikor, hol) az ügyfelekről, beszállítókról és / vagy partnerekről. A begyűjtött alapadatokhoz részben, vagy egészben a vállalkozás minden érintett részlegének hozzáférést kell biztosítani. Ezek az alapadatok vagy törzsadatok különböznek minden olyan adattól, amelyeket nehezen lehet integrálni a céges rendszerekbe akár formai akár más akadályok miatt. A törzsadatoknak egységesnek, könnyen értelmezhetőnek és elemezhetőnek kell lenniük és rendkívül fontos, hogy a vállalaton belüli adatmegosztás folyamatos legyen és ne ütközzön korlátokba. Ha a master data nem felel meg az alapvető követelményeknek, akkor azzal romlanak a szervezet – a működés javítására és eredményesebb, hatékonyabb munkavégzésre és az eladások növelésére irányuló -kilátásai. A master data releváns és helyes információkkal történő felhasználása megszünteti ezeket a kockázatokat.

D&B Webshop

D&B Webshop

Külföldi és belföldi céginformációk és cégminősítések egyszerűen Webshopunkban

Ellenőrizze ügyfeleit és potenciális partnereit, hozzon adatokon alapuló, magabiztos és kockázatmentes döntéseket cége érdekében.

Letölthető eseti cégriportok:

Ha csak egy vállalkozás - legyen szó külföldi, akár belföldi szervezetről- kockázatosságát, pénzügyi helyzetét vagy hitelképességét szeretné megvizsgálni, akkor válassza a letölthető eseti cégriportokat. 

Online céginformációs rendszer:

Amennyiben egyszerre több cégelemzésre is szüksége van, válassza a hosszabb távú megoldást és vásároljon D&B Credit Reporter előfizetést.

Irány a Webshop