23 jún. 2021

Hogyan tudunk alkalmazkodni -és nem megtörni- a mai analitikai igényekhez?

Mivel a Dun & Bradstreet elemzési szakértői világszerte együttműködnek adatkutatókkal (data scientist) és elemzőkkel a nemzetközi vállalati szférában, sokat hallunk arról, hogy a felgyorsult digitális átalakulás következtében az ütemtervek sűrűsödtek, a határidők rövidültek üzleti modellek kulcsfontosságú pontjait illetően és az információk átadásának esetében is, ezek mellett pedig a célcsoport szegmentálásban is gyors és hirtelen váltásokhoz kell alkalmazkodniuk a cégeknek. Ezek az igények arra kényszerítik a szervezeteket, hogy az analitikai rugalmasság (analytic flexibility) nevében új típusú analitikai képességeket alkalmazzanak.

Mi az analitikai rugalmasság?

Az analitikai rugalmasság az a képesség, amely megmutatja, hogy milyen könnyen tudjuk változtatni azt, ahogyan egy elemzéshez vagy az általunk kreált szemléletmódhoz állunk. Másképpen megfogalmazva, a következőket már talán volt szerencsénk hallani a cégen belül: „hozzáértőbbnek kell lennünk az analízisek során” vagy „hatékonyabban kell használnunk a mesterséges intelligenciát”, de mindezen kijelentések, ahogy az analitikai rugalmasság is arra vezethető vissza, hogy ha szükségessé válik, akkor képesek vagyunk-e, illetve akarunk-e a mindennapokban megszokotthoz képest eltérő megoldásokat, módszereket használni.

Ha konkrétan az adatok elemzéséről beszélünk, akkor meg kell említenünk, hogy a vállalkozások, amelyek ezt a szemléletet alkalmazzák, már megtalálták az adatok azonosítására, előkészítésére, kombinálására és értékelésére fordított idő csökkentésének módjait. Ehelyett több időt szánnak olyan szemléletmód, vagy megközelítési módok megalkotására, amelyek segítenek az innovációban, a növekedésben és a problémák megoldásában – az újabb és újabb trendek megjelenésének következtében. Más szavakkal tehát, ugyanúgy, mint azok a csapatok, ahol terméktesztelés folyik, az új szemléletmód következtében az analitikával foglalkozó szakértői csapatok fókuszában is állhat a tanulás és a tesztelés ráadásul mindez dinamikus visszacsatolási keretek között.

Hogyan segíthet Önnek az analitikus rugalmasság?

A cél, hogy a szervezeten belüli gondolkodásmód és a folyamatokhoz való hozzáállás flexibilisebb legyen a jelenleginél. Ezért segítségképpen összeállítottunk egy listát öt akadályról, amelyeket a rugalmasság segíthet legyőzni.

1. Teljesítmény növelése és gyors váltásokra való készség

Azok, akik rugalmasak az analízisek és az azokkal összefüggő munka során, folyamat – a kiinduló ponttól a végpontig- létrehozását elősegítő eszközökkel segítik csapataikat - az adatok bevitelétől, összehangolásától és modellezésétől kezdve a tesztelésen, az operacionalizáláson (konkrét lépések, műveletek meghatározása, melyeket egy bizonyos fogalom mérésére használunk) az érvényesítésig. Emiatt a teljesítmény nő, mert a csapatok a nagy értékű tevékenységekre összpontosíthatnak, amelyek az eredményeket hozzák. Ez az adaptív közeg teszi lehetővé, hogy a csapatok a stratégiát, a vállalatot és a piacot érintő gyorsan bekövetkező változások miatt hirtelen is tudjanak alkalmazkodni. Ez azt is jelenti, hogy nem ragadnak le egy megoldásnál, nem ragaszkodnak egy bizonyos stratégiához, vagy nem fejeznek be egy projektet csak azért, mert elindították azt.

2. Nem elég nagy a csapat?
Nem a csapat nagyságától függ, hogy mennyire rugalmasak az analitikai megoldásai egy vállalatnak. A hatékonyságon az alkalmazkodóképességen és a kompetenciákon múlik minden. Ezek ösztönzésére a vezetők arra törekszenek, hogy automatizálják az ismételhető feladatokat és folyamatokat, hogy ezek és az ezeket érintő adminisztráció ne jelentsen akadályt a kreatív elmék és a szakértők munkájában.

 

3. Túl sok adat és túl kevés információ

Ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű információnk legyen, amelyekből értékes következtetéseket vonhatunk le és amelyekre akár stratégiákat is alapozhatunk fontos, hogy meglegyen a képességünk arra, hogy különböző aspektusokból vizsgáljuk a problémákat. Ehhez számtalan belső és külső adatforrásra van szükségünk. De mikor melyiket használjuk? Az analitikai szempontból flexibilis adatforrások átfogóak, és több millió adatpont alapján megpróbálják kiválasztani a legmegfelelőbb az adatelemek, funkciók és halmazok tökéletes kombinációját, amelyek végül hasznos információkat eredményeznek. Hogyan csinálják? A titok a nagy adatállományokhoz való könnyű hozzáférés biztosításában ÉS abban lakozik, hogy a szakértői csapatok egyszerű módszereket alkalmaznak különböző adathalmazok összekapcsolásához. Nagyon egyszerűnek hangzik, mégis újra és újra hallani olyan szakértőket, akik az idejük nagy részét az adatok azonosításával, előkészítésével és integrálásával töltötték, ezzel értékes órákat, napokat, heteket elvesztegetve.

4. Nincsenek áttörések

Az analitikai rugalmasság érdekében az adattudósoknak és az elemzői csoportoknak teret kell adni a kísérletezésre - az új ötletek kipróbálására helyet kell biztosítani mind a sikereknek mind pedig a kudarcoknak is. Ha szakértőinknek nincs lehetőségük „laboratóriumi” körülmények között kísérletezni - csak élesben tesztelhetnek bizonyos megoldásokat-, akkor fennáll annak a kockázata, hogy elakad az innováció, ami akadályozhatja a legfontosabb üzleti folyamatokat és műveleteket. Ezek bármelyike súlyos következményekkel járhat a vállalatra nézve.

 

5. Nem tudja, hol és hogyan kezdje

A rugalmasság egyik meghatározása a „változásra vagy kompromisszumra való hajlandóság”. Azok, akik analitikusan rugalmasak, nem próbálnak meg maguk elvégezni minden munkafolyamatot. Együttműködnek és külső segítséget vesznek igénybe azokon a területeken, ahol lemaradásaik vannak. Ez azt is jelentheti, hogy szakértőket kell bevonni egy új modell kidolgozásába, értékelésébe. Egyes munkacsoportok számára ez azt jelentheti, hogy külső szakértők áltat kreált, előre felépített keretek között dolgoznak a saját módszerek, rendszerek és meglátások helyett. Ez azt is jelentheti, hogy bizonyos csapatokat ideiglenesen bővítenek újabb és újabb munkavállalókkal, akik akár külsősként, akár belsősként de szerepet vállalnak a stratégia vagy  a projekt megvalósítása során. Mindent összevetve, azok a vállalkozások, akik képesek alkalmazkodni a felmerülő igényekhet, számukra a rugalmasság teszi lehetővé, hogy a hiányosságaik ellenére is fejleszthessék stratégiájukat.

 

A változás újra visszatér

Szerte a világban a kereskedelmi szervezetek az elmúlt év válsága miatt továbbra is lábadoznak. A régi mondás igaz: az egyetlen állandó dolog az életben a változás. A rugalmasság bevezetése a szervezeti életbe és a mindennapi munkavégzésbe, majd annak fenntartása az egyik legfontosabb dolog, amelyet a vállalatok tehetnek, hogy a gyorsan változó gazdasági környezetben éberek maradhassanak és több – akár jó akár rossz scenáriókat- esetet elemezve is megértsék a lehetőségeiket minden esetben.