18 febr. 2021

Harmadik féltől származó cookie-k és az online reklám. Mire kell figyelnie 2021-ben?

Az internetes cookie-k (sütik) használatának számos pozitívumával találkozhatunk nap mint nap, hiszen a sütik teszik lehetővé például azt, hogy az általunk felkeresett webhely egy ideig emlékezzen az előzetesen, kényelmi szempontokból elmentett beállításainkra. A cookie-k segítenek "emlékezni" az általunk megadott felhasználónevekre, jelszavakra, vagy a kosárba rakott különböző termékekre online vásárlás során.

A sütik megjegyzik a bevásárlókosárba helyezett elemeket, ami könnyebbséget jelent például akkor, ha a vásárlást egy későbbi időpontban később szeretnénk befejezni. Tehát a böngészési adatok mentésével az ilyen belső cookie-k javítják az internetezési élményt, kényelmessé és felhasználóbaráttá tehetik kedvenc weboldalainkat.  Az elsődleges sütiken kívül (amelyeket a meglátogatott weboldalak önmaguk hoznak létre) nagy az esélye annak, hogy böngészés közben harmadik féltől származó cookie-kal (third party cookie) is találkozhatunk. Ezek olyan internetes sütik, amiket a böngészett weboldaltól eltérő webhelyek hoznak létre például hirdetés vagy akár képek formájában. A harmadik féltől származó cookie-k felelősek azért, hogy releváns hirdetésekkel találkozzunk az internetezés során, ezért fordulhat elő az, hogy a két hete megnézett fűnyíró, vagy akciós kabát bukkan fel például a hírek olvasása közben.

A cookie-kat több mint 20 éve használják a digitális reklámozásban a digitális hirdetési kampányok mérésére és célzására, és a hirdetők olyan információkhoz juthatnak a sütik segítségével, hogy egy hirdetést hányszor kell megjeleníteni az egyes látogatók számára (gyakoriság), vagy kik azok a megcélozni kívánt konkrét felhasználók, akik potenciális vásárlók is lehetnek, akikhez a hirdetést célzottan érdemes eljuttatni.

Ez változott a sütik tekintetében 2020-ban

A tavalyi évben a legtöbb internetes böngészőt továbbfejlesztették, hogy megnehezítsék a látogatók szörfözési szokásainak nyomon követését. Mindezt annak érdekében, hogy megvédjék az internetfelhasználókat a nyomon követéstől. Ennek eredményeként a digitális hirdetési kampányok célzási és mérési képessége gyengébb lett.

A változások elsősorban a külső/ harmadik felektől származó cookie-kat érintették. Ezáltal az értékesítésben erős cégek, marketingügynökségek és online hirdetés technológiával foglalkozó vállalatok nehezített terepen találták magukat, hiszen már nem áll rendelkezésükre az a gyakorlat, hogy cookie-profilokat készítsenek arról, hogy mely felhasználók hogyan használják a különböző weboldalakat, mindezt azzal a céllal, hogy eljuttassák az internetezőkhöz a online reklámokat. Mivel az ügynökségek és az online hirdetési lehetőségeket választók nagy része észrevette, hogy jelentősen csökkent a harmadik féltől származó cookie-k száma ezért sokan más szemszögből közelítik meg a digitális reklámozást, például területi (pl. irányítószám) vagy demográfiai adatok alapon próbálják szegmentálni a célközönségüket.

A GDPR szabályozásoknak valódi hatása volt a digitális hirdetési piacra. Sok hirdető, webshop üzemeltetők és számos esetben a vevők is aggódnak a bizonytalanság, az információ hiányának következtében. Mit tehetnek meg és mit nem? A bizonytalanság valódi hatása abban mutatkozik meg, hogy sokan a törvényi következmények elkerülése érdekében inkább nem veszik igénybe az online hirdetések, az internetes sütik alapján célzott reklámok adta lehetőségeket. Ma szinte már csak a Google Chrome böngészője támogatja a harmadik féltől származó sütiket, bár 2020 elején már a Google is bejelentette, hogy 2022-ben kikapcsolják a harmadik féltől származó cookie-kat. Az Apple a böngészőjében (Safari) már 2017-ben, a Mozilla a Firefox böngészőben pedig már 2019-ben korlátozta illetve megszüntette a harmadik féltől származó internetes sütiket.

A témába vágó érdekes statisztikákat kaptunk egyik online marketinggel foglalkozó partnerünktől a Xandr vállalattól, ami megmutatja, hogy mennyire fontosak a harmadik féltől származó sütik a digitális ökoszisztémában. Amikor a Firefox böngésző leállítota harmadik féltől származó sütik támogatását, a hirdetésekből származó bevétel mindössze két hónap alatt 50 százalékkal csökkent, mindez annak köszönhető, hogy a hirdetők nem voltak hajlandók fizetni egy nem célzott látogatóért (azaz, hogy olyanoknak hirdetnek, akik nagy valószínűséggel nem tartoznak a potenciális célközönségbe), ami alacsonyabb hirdetési árakat eredményezett. 

  imagept7v.png  

Forrás: Xandr DSP   

Három tipp a digitális hirdetések optimalizálására 2021-ben

  • A programozott hirdetések gyakorisági célzása  (a gyakoriság az az átlagos szám, ahányszor egy felhasználónak megjelenik a hirdetés) már nem működik olyan sikeresen, mint egykor, mivel a harmadik féltől származó sütik már csak 60 százalékos hatékonyságúak. Hirdetőként lerövidítheti kampányait, hogy elkerülje a látogatónkénti túl magas gyakoriságot, azaz, hogy egy internetezőnek többször is megjelenjen a hirdetés. Egy másik megközelítés szerint segíthet, ha a hirdetéseket nap közben is monitorozzuk és ha szükséges, akkor azonnal tudunk módosítani a beállításokon.
  • Ha tűpontosan a megfelelő közönséget szeretnénk elérni, érdemes felvenni a kapcsolatot egy olyan közvetítővel, akinek konkrét és regisztrált felhasználói adatbázisa van. A célközönség kiválasztása és beállítása után lehetőségünk lesz a bejelentkezett/ feliratkozott felhasználók elérése és az eredmények kiértékelése is.
  • Mindezek mellett a Google és a Facebook továbbra is jó célzási lehetőségeket kínál, mivel a felhasználóik többsége bejelentkezett és feliratkozott valamelyik szolgáltatásuk, illetve platformjuk használatára. A Facebook hirdetéskezelőben a kampányok paramétereinek beállítása során, a célközönség létrehozásakor lehetőségünk van feltölteni egy konkrét célcsoportot (listát), amely pontosan azokat a felhasználókat tartalmazza, akiket el akarunk érni a termékünk vagy szolgáltatásunk hirdetésével.

A Bisnode segítségével egyedi célközönséget generálhat. A B2B szektorban lehetséges speciális digitális hirdetési megoldásainkhoz vegye fel velünk a kapcsolatot, az alábbi űrlap kitöltésével.

 

D&B Webshop

D&B Webshop

Külföldi és belföldi céginformációk és cégminősítések egyszerűen Webshopunkban

Ellenőrizze ügyfeleit és potenciális partnereit, hozzon adatokon alapuló, magabiztos és kockázatmentes döntéseket cége érdekében.

Letölthető eseti cégriportok:

Ha csak egy vállalkozás - legyen szó külföldi, akár belföldi szervezetről- kockázatosságát, pénzügyi helyzetét vagy hitelképességét szeretné megvizsgálni, akkor válassza a letölthető eseti cégriportokat. 

Online céginformációs rendszer:

Amennyiben egyszerre több cégelemzésre is szüksége van, válassza a hosszabb távú megoldást és vásároljon D&B Credit Reporter előfizetést.

Irány a Webshop

 

 

Küldjön nekünk üzenetet